måndag 16 oktober 2017

Fattigpensionär, nej tack!

Sparar du till pensionen? Egentligen gör väl alla det genom den allmänna pensionen och i många fall tjänstepensionen. Men sparar du själv också en extra slant till din pensionering? Jag har jobbat med pension i många år (nu jobbar jag med något annat) och har sett hur lite pensionärer får ut i kronor och ören idag. Värre lär det också bli. Därför går det inte lita på att staten kommer hålla dig välnärd och lycklig i framtiden.

Jag har valt att skapa ett pensionssparande vid sidan av mitt aktiesparande. Det skulle säkert gå bra att även se aktiesparandet som ett sort pensionssparande, men för min del tycker jag att det är viktigt att separera de två. Medan mitt vanliga aktiesparande är något jag har koll på dagligen så är pensionssparandet ett passivt sparande som jag kollar till nån gång ibland.

Just nu sätter jag över 500 kr varje månad till ett ISK hos min vanliga bank. Detta påbörjade jag för drygt fyra år sedan och den månatliga överföringen har både varit högre och lägre. Just nu prioriterar jag att spara mer till vårt bostadssparande istället samt att jag lägre inkomster som föräldraledig. Eftersom pengarna ligger på ett ISK är de inte låsta på något sätt och därför krävs det att man har en ordentlig självdisciplin så man inte bränner dem på en renovering eller en långresa. Pengarna som jag för över har jag valt att spara i tre olika fonder för närvarande. Jag hade fyra fonder fram till nyligen, men kände att den fjärde inte gav något extra. 50 % placeras i Länsförsäkringar Global Indexnära, 30 % i LF Sverige Indexnära och 20 % i LF Tillväxtmarknad Indexnära A. Detta är billiga och breda indexfonder och tillväxtmarknaden kan ge lite extra turbo över åren.

Pension behöver inte vara skrämmande eller svårt. Läs på lite, kolla vad du kan tänkas få på Minpension.se och starta ett månadssparande i din bank. Det behöver inte vara mycket, ett par hundra varje månad kan du väl avvara? Sedan kan du öka på när din ekonomi tillåter eller när du ser vilken avkastning du får på några år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar