onsdag 1 november 2017

Månadsrapport oktober

Jag tänkte börja göra månadsrapporter för att stämma av hur månaden har gått och även spekulera om kommande månad. Min tanke är att det kan vara ett bra sätt att skapa en enkel överblick av portföljens utveckling.

Månadens förändringar i portföljen
Sålde 40 st MQ
Köpte 3 st TAG Immobilien AG
Köpte 4 st SEB A
Köpte 9 st SJR in Scandinavia B
Köpte 4 st Tele2 B
Köpte 2 st Traction B
Köpte 28 st Lucara Diamond Corp
Köpte 3 st Kallebäck Property Invest
Köpte andelar i Spiltan Aktiefond Investmentbolag motsvarande 100 kr
Köpte 32 st Softronic B
Sålde 140 st Gabather
Köpte 1 st Hemfosa Fastigheter
Sålde 1 st ENEA
Sålde 1 st Industrivärden C
Köpte 6 st Nobia

Ovanligt hög aktivitet i portföljen med många köp och framförallt några sälj. Att jag säljer innehav hör verkligen inte till det normala. Jag har normalt en långsiktig syn på mina innehav, men om jag bedömer att de långsiktiga utsikterna är bleka så åker de ut. I fallen ENEA och Industrivärden handlade det om att renodla min Nordnet-portfölj.

Avkastning
Väldigt trist månad för min svenska portfölj, med en negativ utveckling och långt efter SIX Portfolio Return Index som jag jämför mig med. Troligen var oktober månad den månad som avgjorde mitt öde att inte slå index detta år. 2015 började jag med aktier och någon portfölj att tala om tog inte form förrän på hösten 2015 så det året är inte aktuellt att titta på. 2016 slog jag dock index och hoppas att jag kan upprepa detta 2018.


För min utländska portfölj har det gått bättre. Lätta nedgångar eller uppgångar för halva portföljen, medan den andra halvan har gått upp duktigt.











Utdelningar
LTC Properties Inc                  7,89 kr
Kallebäck Property Invest     70,00 kr
Tryg                                       18,01 kr
STAG Industrial Inc                3,24 kr
Saltängen Property Invest     71,05 kr
Hemfosa Fastigheter               6,60 kr

Totalt 176,79 kr i utdelningar i oktober. Inte fy skam för en höstmånad tycker jag. Några kvartalsutdelningar och ett par månadsutdelningar gjorde oktober till en bra månad. Nästa månad ser det betydligt blekare ut.

Månadens bästa och sämsta innehav
Månadens topptrio är Tele2 på 14,27 %, Rottneros på 12,78 % och Axfood på 8,38 %. Tele2 och Axfood släppte fina rapporter och lyfte på grund av dessa, medan det är lite mer oklart varför Rottneros stigit så pass. Det lär ha att göra med att USD/SEK har tagit fart, dyrare dollar är bättre för Rottneros. Månadens bottentrio utgörs av Nobia på -15,39 %, Betsson på -11,52 % och Lucara Diamond på -7,76 %. Tråkiga rapporter sänkte Nobia och Betsson, medan Lucara är i en långtgående nedåttrend.

Om kommande månad
Oktober månad avslutades på årshögstanivåer på börsen. Jag tror på fortsatta uppgångar även i november. Rekordet på OMXS30 är 1720 och sattes redan i april 2015. Sedan dess har det varit Greklandsoro, Kinaoro med mera och den trista utvecklingen kulminerade med Brexit midsommaren 2016. Men direkt efter det beskedet kom vände allt och börsen gick i princip oavbrutet upp ett helt år.  I somras tog det dock stopp och inledningen på hösten var blek, men sen har det tagit fart uppåt igen. Jag tror att vi kommer få se OMXS30 över 1700 igen nu i november och kanske till och med sätta ett nytt rekord.

Rapportsäsongen fortsätter i november, för min del med elva bolag, varav en hel del är utländska. Hos de utländska hoppas jag på besked om utdelningshöjningar. I slutet av månaden inträffar Black Friday och Avanza har tidigare haft gratis courtage på amerikanska aktier denna dag. Det hoppas jag att de kommer att fortsätta med och då kommer jag lägga allt krut på att öka i STAG Industrial och LTC Properties.

Hur har din månad gått?

9 kommentarer:

  1. Riktigt suverän månadsrapport måste jag säga.

    Jag har för länge sedan slutat med att försöka slå Index. Jag vill äga stabila bolag som ger en bra utdelning över tid och där utdelningen växer. Med återinvesterade utdelningar blir det därigenom en klockren ränta på ränta effekt.

    Dessutom blir det inte en börda som man hela tiden försöker tävla mot. Aktiesparande ska vara roligt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för för dina uppmuntrande ord, KTM :-) haha ja, om några när jag inser att jag inte kan klå index så ger jag nog också upp den tanken. Aktiesparandet är det roligaste jag vet och skulle aldrig komma på tanken att lägga allt i ett indexssparande, trots att det kanske ger mer i slutändan. Jag lär mig så mycket varje dag om ekonomi så eventuell mellanskillnad ser jag som utbildningspengar.

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Att slå index är ju bara en tävling som kryddar aktiesparandet anser jag.
    Sitter med några tråkiga stabila utdelare blandat med några mindre bolag som hittills är upp 20% iår.
    Ägandet är långsiktigt i de flesta bolag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag håller med dig. Att slå index är inte det viktigaste. Låter som du har en sund och vägvinnande strategi. Vilka är de mindre bolagen som gått upp mycket?

      Radera
    2. Jag menade hela portföljen är upp 20%.
      Mina småbolag levererar inte just nu. De går upp o sedan ned (Powercell, Feelgood, Organigram)
      Tele2 Thule Swedish Match Royal Unibrew har gått bäst o delar ut rätt bra. Thule är sålt o ökat i D andra bolagen

      Radera
    3. Okej, ja det är ju inte illa. Ja, det lär väl vara rätt volatilt i de småbolagen. Intressant blandning, hoppas det går fortsatt bra för dig.

      Radera
  4. Hittils går det rätt bra men allt går ju upp känna det som.
    Började på allvar iår. Ditt sparande liknar mitt så det är lite kul att läsa här ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att höra! Jag hoppas kunna utveckla mitt bloggande och skriva fler intressanta inlägg framöver.

      Radera