torsdag 9 november 2017

Tack och hej då Hemfosa, välkommen preffar

Nu var det ett tag sedan jag skrev på bloggen. Tyvärr har jag knappt haft någon egentid alls i helgen och denna veckan. Har suttit mig ned för att börja skriva några gånger, men alltid blivit avbruten. Men nu tänkte jag i alla fall stjäla några minuter för att knåpa ihop ett inlägg.

Jag har heller inte haft så mycket tid för att kolla in börsen och aktiviteterna i portföljen har därmed uteblivit. Idag blev det dock en transaktion och det var en försäljning. Hemfosa Fastigheter kom med rapport igår och har även meddelat att de funderar på en uppdelning av bolaget. Detta fick aktiekursen att susa på uppåt. När jag började investera i Hemfosa låg direktavkastningen på cirka 5 % och jag tyckte det var ett passande bolag för att köpa enstaka aktier i regelbundet. Nu på senare tid har det dock tagit emot att köpa när direktavkastningen sjunkit i takt med värderingen. Nu ligger direktavkastningen på drygt 4 % bara och jag väljer därför att tacka för mig och söka efter alternativ med högre DA. Det blev cirka 16 % i vinst plus utdelningar. Nya innehav i Nordnet-portföljen, som Hemfosa legat i, är Klövern Pref och Corem Property Group Pref. Jag valde just de preffarna på grund av deras fina direktavkastning och att de ligger på Stockholmsbörsen (gratis courtage på Nordnet).

I veckan har ytterligare tre rapporter kommit in. Först ut var Latour i tisdags. Det mesta som finns att sägas om rapporten har väl sagts redan av andra, men jag kan ju särskilt notera att substanspremien var rejält tilltagen när rapporten släpptes. Sedan dess har värderingen kommit ner en bit, men är fortfarande drygt 10 % över substansvärdet. Latour är det enda innehavet i mitt excel-ark som lyser illrött (vilket betyder att det verkligen är dags att köpa nya aktier). Dock har det verkligen tagit emot när Latour legat runt 115 kr och substansvärdet runt 95 kr. Nu handlas aktien runt 105 kr och det är fortfarande något högt, jag hoppas kunna komma åt en post nära hundralappen senare i månaden.

I tisdags kom också rapporten från mitt tyska bolag; TAG Immobilien AG. TAG är ett fastighetsbolag fokuserat på bostäder och har en 125-årig historia. Det var en rätt fin rapport de kom med och tittar man på 9 månader 2017 jämfört med 2016 så har AFFO ökat med 82 %, Man räknar med att öka utdelningen från 0,57 EUR till 0,62 EUR 2017 (8,7 %) och från 0,62 EUR till 0,70 EUR 2018 (12,9 %). På dagens kurs blir direktavkastningen lite drygt 4 % respektive 4,5 %. Mitt innehav har ökat med nästan 10 % i värde sen jag plockade in dem när det var Oktoberfest och jag kommer inte öka i dem närmaste framtiden.

Igår meddelade LTC Properties Inc resultatet av det tredje kvartalet. Inga stora nyheter meddelades, AFFO har ökat med 6,4 % på 9 månader 2017 jämfört med 2016. Jag tänker öka på så mycket jag kan i LTC i slutet av november om Avanza kör Black Friday utan courtage på amerikanska aktier.

Hoppas att det inte går lika länge till nästa inlägg här på bloggen. Man får ju lite abstinens :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar