lördag 30 december 2017

Månadsrapport december

Börsåret 2017 är slut och det är dags att summera årets sista månad. December blev en månad med många köp, hyfsad avkastning och en skvätt utdelningar.

Månadens affärer
Köpte 100 st ABG Sundal Collier Holding
Köpte 12 st ALM Equity Pref
Köpte 2 st Amasten Fastighets Pref
Köpte 6 st Biotage
Köpte 5 st Handelsbanken A
Köpte 4 st Latour B
Köpte 10 st Nobina
Köpte 80 st Rottneros
Sålde 15 st Saltängen Property Invest
Köpte 3 st Skanska B
Köpte 3 st Traction B
Köpte 2 st Tryg
Köpte 1 st Intrum
Köpte 3 st Lagercrantz Group B
Köpte 2 st Corem Property Group Pref

Månaden bjöd på en hel del köp, finansierat delvis av försäljningen av Saltängen men också av en lite större insättning än normalt. Nya i portföljen är Intrum och Lagercrantz Group, i övrigt har jag investerat i befintliga innehav.

Avkastning
Ytterligare en månad med negativ avkastning i min svenska portfölj, men det gick bättre än index i alla fall. I november knaprade jag in en hel del på mitt jämförelseindex och december gjorde jag likadant. I årsrapporten får vi se om det räckte för att slå index.

Utvecklingen i den utländska portföljen var också negativ och det var mina amerikanska innehav som bidrog till denna utveckling, övriga presterade bra. Jämförelseindex i bilden är SIXPRX, men det är inte ett relevant index att jämföra sig med eftersom innehaven är utländska. Jag jämför istället med Länsförsäkringar Global Indexnära som gått ned 0,17 % i december, vilket betyder rätt dålig utveckling för mina utländska innehav denna månad.

Månadens bästa och sämsta innehav 
I toppen hittar vi den här månaden: Lucara Diamond 12,35 %, Nobina 9,09 % och ABG Sundal Collier Holding 6,44 %. Precis som förra månaden finns Lucara på topp 3 och det känns verkligen som att vinden har vänt i den aktien. Extra roligt att jag lyckades få till ett köp nära botten. Nobina var också med på topp 3 förra månaden och de stärktes efter en bra kvartalsrapport som skingrade orosmolnen från tidigare rapporter.

Månadens sämsta innehav är: Traction B -10,26 %, Softronic B -10,21 % och Skanska B -6,75 %. Traction har gått svagt trots att inga negativa nyheter kommit och Softronic har kommit ned en del efter att värderingen skjutit i höjden. Skanska har det jobbigt liksom många andra i den branschen.

Utdelningar
LTC Properties Inc 8,07 kr
STAG Industrial Inc 8,44 kr
K2A Knaust & Andersson Pref 30 kr
Lucara Diamond Corp 18,97 kr
Genworth MI Canada 10,36 kr

75,84 kr i utdelningar i december blev det i december. Inte så pjåkigt ändå. 

Om december månad
I förra månadsrapporten spådde jag hur det skulle bli i december. OMXS30 hade stängt under 1 600-nivån och jag tolkade det som ett negativt tecken och att vi skulle ned mot 1 500-nivån. Fullt så negativt har det inte varit, utan indexet har mest skvalpat omkring runt 1 600 hela månaden, men mot slutet sjönk vi ned till 1 576. Vad kommer januari att bjuda på då? Oraklet Aktieoutsidern (obs ironi) tror på fortsatt negativt sentiment och att vi kommer stå lägre än 1 576 i slutet av januari.

Hur har din månad gått?

2 kommentarer:

  1. Ett gott nytt år på dig! Vi hoppas naturligtvis att 2018 blir ett bra investeringsår.

    SvaraRadera