måndag 19 februari 2018

Mastiga utdelningshöjningar

Dags att titta tillbaka på veckan som gått och blicka framåt mot den som kommer. Förra veckan bjöd på uppgångar och svenska portföljen avancerade hela 3,20 %, något bakom SIXRX. Det blev faktiskt ett köp i fredags, nämligen 2 st Amasten Fastighets Pref. Mitt mål är att portföljen ska bestå av max 10 % preffar och innan köpet låg preffarna på drygt 8 % så jag kände att det fanns utrymme för ett preff-köp. Hade en köporder inne på 2 st K2A preff också, men Amasten gick igenom först så jag tog bort ordern.

Rapporterna fortsatte att strömma in under veckan. Tidigare nämnda Amasten och K2A lämnade sina bokslut, men det är väl inte så mycket att orda om dem förutom att bolagen gör bra resultat och att preffutdelningen lämnas oförändrad. Norska investmentbanken ABG Sundal Collier Holding rapporterade ett lite svagare fjärde kvartal än jag förväntat, men på helåret ser det bra ut. ABG väljer att behålla utdelningen på 0,50 NOK och betalar därmed ut nästan hela vinsten per aktie som låg på 0,52 NOK. Som grädde på moset ämnar de börja med halvårsvisa utdelningar med början redan i höst. Så skulle Investor också ha gjort; betalat ut 12 kr i vår och sen köra 6 kr i höst. ABG skriver att de är så välkapitaliserade att en sådan manöver inte är några problem. Som aktieägare är det bara att tacka och ta emot. Jag kommer troligtvis att öka i ABG innan utdelningen. Över 8 % direktavkastning är för svårt att motstå.

Investmentbolaget Traction var också i farten i veckan. Fjärde kvartalet var uselt med ett resultat på -9,83 kr per aktie. Förra året var ett riktigt kanonår för Traction och även 2017 blev lyckat om än inte lika bra som 2016. Av en vinst på 20,58 kr per aktie väljer Traction att dela ut 2,75 kr. Det är en ökning med nästan 28 % från förgående års 2,15 kr. Riktigt bra, men som ni ser finns det potential till betydligt högre utdelning. Jag kan absolut tänka mig att köpa fler Traction, men eftersom direktavkastningen är så låg är det ingen prio just nu. Den handlas dock till lite substansrabatt.

Ett annat lite mer välkänt investmentbolag är Latour och de höjde utdelningen med 12,5 %. Det mesta är väl redan sagt om Latour av andra bloggare så jag ska inte vara en papegoja och repetera allt. Latour handlas till skillnad mot Traction till en substanspremie, men klass kostar. Kan tänka mig att öka i Latour under våren.

Sist ut var Nibe i fredags och de smällde till med en utdelningshöjning på drygt 19 %, klart över vad jag hade förväntat mig. Men bolaget går bra och man är snart i hamn när det gäller deras omsättningsmål på 20 miljarder kronor. Sen har de inte tänkt sitta på händerna utan tänker nå 40 miljarder inom 4 till 7 år efter det första målet uppnås. Kan tänka mig att utdelningen kan fortsätta att höjas även i framtiden. Nibe ligger högt upp på min lista över kommande köp.

Det var veckan som varit. Nästa vecka trillar de sista rapporterna in och de mest intressanta är Lucara Diamond, Softronic, SJR och Björn Borg. Sen är det inte långt kvar innan pengaregnet börjar!!!

2 kommentarer:

  1. Kul att du också har K2A. Ju mer jag läser om bolaget, ju mer gillar jag det. Har K2A, Klövern och Akelius. Utdelningar varje månad :)

    Tack för en bra blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du tittar in KTM :-). Ja, K2A är bra. Hoppas att de fortsätter i samma stil. Ville ha Akelius också när jag började med preffar, men den handlades över inlösenkursen då.

      Radera