söndag 25 februari 2018

Snittet på mina utdelningshöjningar

Ja, då var rapportsäsongen i princip över. Jag har bara ett par utländska innehav kvar som ska rapportera samt en svensk preff och ytterligare ett par bolag som har brutet kalenderår. Så det är hög tid att sätta betyg på rapporterna och utdelningsförslagen.

Mina svenska bolag har i snitt höjt utdelningarna med 7,21 %. Det här är första året jag kollar upp utdelningshöjningarna, så jag har svårt att se om det är bättre eller sämre än något år. Här kanske några av mina följare har input? Snittet sänks av storsänkarna Betsson och Tele2, som sänkt utdelningen med 40,34 % respektive 23,52 %. Hade de inte funnits med i beräkningarna hade snittet legat över 10 %. Utan ha jämfört med tidigare år är jag ändå nöjd med utdelningarna. De som höjde gjorde i många fall större höjningar än jag hade förväntat och det kom även en del fina extrautdelningar. De som sänkte eller behöll utdelningen hade jag förväntat att de skulle göra precis det.

Imorgon kommer lönen plus en slatt föräldrapenning som jag inte hade räknat med. På Twitter har jag noterat att det var köpfest redan i fredags då lönen landade på kontot redan då för många. Jag kommer att lägga krutet på de bolag som delar ut i mars och som jag bedömer är köpvärda. Sen kommer jag också försöka att spara på krutet och inte bränna av allt på måndag. Hoppas på en dipp nu i veckan eftersom aktiepriserna inte är så lockande just nu.

I övrigt känner jag att det är svårt att parera jobb, familjeliv och bloggandet. Det är flera gånger denna veckan jag som jag satt mig ned för att skriva ett inlägg bara för att bli avbruten efter att jag hunnit skriva en mening. Jag ska försöka att bättra mig och få upp frekvensen på inläggen något. Ett i veckan känns inte så bra. Tre stycken minst får jag försöka uppnå.

Lycka till på börsen i veckan som kommer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar