onsdag 10 januari 2018

Tele2 och den uteblivna extrautdelningen

Halva veckan har gått och idag kom först nedgångsdagen, om än en liten sådan. Tyvärr var den inte lika liten for mig. Det största sänket i portföljen i dag var utan tvekan Tele2. De meddelade idag att de går samman med Com Hem. Namnet Tele2 kommer finnas kvar, medan Com Hem försvinner. Dock blir det vd:n for Tele2 som får lämna plats for Com Hems vd. Fusionen förväntas givetvis bidra med positiva synergier både på kort och lång sikt. I samband med detta meddelade Tele2 också att extrautdelningen som det talats om tidigare inte blir av. Utdelningen kommer att bli 4 kr i vår, en sänkning från 5,23 kr (känt sedan tidigare).

Jag kan väl inte påstå att jag blev speciellt upphetsad över denna affär och den uteblivna extrautdelningen var ett slag i magen. Tele2 är ett av mina största innehav så den sänkningen blir kännbar. Första kommentarerna på fusionen är inte heller direkt positiva och marknaden handlade ned aktien 7,5 %. Vi får se hur allt utvecklas framöver, jag kommer dock inte göra några egna affärer i Tele2 närmaste tiden. Tele2 lär dela ut i maj och jag vill satsa på de som delar ut i mars och april nu.

I övrigt gick Castellum, Lucara Diamond, Nobina och Rottneros svagt. Innan dagens utveckling så var mina svenska aktier upp 5,15 % i år, vilket är rätt bra, så att det backar något idag är väl helt naturligt. Jag har inte gjort några nya affärer, eftersom jag inte har några likvider att handla för. Jag får helt enkelt vänta till löning.

Annars börjar vi nu närma oss årsrapporterna från bolagen och med dem förslagen till utdelning. Efter det kommer utdelningsvåren. Vi står alltså inför en spännande period. Jag har tittat på rapporterna för det tredje kvartalet och gjort en bedömning av hur mycket mina bolag kan komma att betala ut i vår. Jag har varit rätt återhållsam för att hellre bli överraskad positivt än negativt. Jag har räknat med sänkningar i två fall (förutom Tele2 då), Betsson och Björn Borg. Att Betsson kommer sänka sin utdelning är känt sedan tidigare eftersom de har ändrat sin utdelningspolicy. Däremot vet vi inte om Björn Borg kommer sänka, men eftersom de delar ut mer än sin vinst är det ett troligt scenario.

Vilka bolag i din portfölj tror du kommer höja mest?

2 kommentarer:

  1. Som ren gissning skulle jag säga bank och investmentbolag. Känns som att de gått hyffsat bra under 2017 och det borde rendera I bra utdelningar.

    SvaraRadera
  2. Håller med, det lär nog bli fina höjningar där.

    SvaraRadera