måndag 26 februari 2018

Sparkvot, köp och kurslyft i Lucara

Idag kom så den efterlängtade lönen in på kontot. Drygt 26 000 kr efter skatt blev det och direkt förde jag över 18 500 kr, 70 % till vårt gemensamma konto. Vi sparar till ett eget boende och därför behöver större delen av kakan gå dit och till räkningarna. Varje månad dras automatiskt 300 kr till ett eget buffertsparande som jag har. Mitt mål är att bygga upp en lite buffert för eget bruk. Eftersom jag i princip aldrig gör några utsvävningar så räcker det gott och väl med en egen buffert på några tusen. En annan automatisk dragning är på 500 kr varje månad in till mitt pensionssparande i fonderna LF Global Indexnära, LF Sverige Indexnära och LF Tillväxtmarknad Indexnära.

Efter att ha betalat lite skulder jag hade till vårt gemensamma konto så förde jag över 1 800 kr till Avanza. Jag brukar aldrig räkna på sparkvot eftersom den är så blygsam i relation till många andra, men 10 % blev det väl denna månad om man inte räknar med det vi sparar gemensamt. För den slant jag satte in på Avanza blev det direkt köp av Spiltan Aktiefond Investmentbolag, motsvarande 100 kr. Sedan slog jag även till med 2 st Tryg och 5 st Handelsbanken. Båda delar ut nu i mars och gör det tillsammans med en extrautdelning också. Är väl inte nöjd med priset jag fick betala för dem, men jag ser en risk för att börsen kommer fortsätta att stiga. Från att ha varit rätt svag ett tag, så tycker jag den uppvisar styrka. Utrymme finns kvar för ytterligare två köp, eventuellt tre om jag tar lite av krediten också.

In other news så var det full fart på Lucara Diamond idag. Ett VD-byte och köp av en handelsplattform gillades starkt av marknaden som initialt handlade upp aktier runt 4 %. Där låg den och skvalpade större delen av dagen fram till innan kl tre då kursen sköt upp mot 15-20 %. Knappt 15 % upp slutade den idag och det var ju välkommet efter den senaste tidens negativa trend. Jag gillar Lucara, fast det är det innehav som haft sämst utveckling i min portfölj. De har en ljus framtid framför sig och tills dess att den infinner sig så sitter jag still i båten och håvar in kvartalsutdelningar.

2 kommentarer:

  1. Bra att du kör en lite buffert, man vet aldrig, och det kan vara bra med en slant utanför börsen så du slipper sälja aktier/fonder om något händer. Det viktigaste är att du håller fast vid att alltid spara varje månad. Över tid så brukar man ändå öka sin sparkvot om man nu räknar på det. Ex vid lönehöjning så brukar jag avsätta hela den summan och fortsätta leva som vanligt och inte låta konsumtion ta över bara för att man kan, Det ger en rätt bra hävstång på lite sikt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju smart gjort med löneförhöjningen. Jag har dock alltid samma låga egen konsumtion oavsett lön. Jag konsumerar aktier istället.

      Radera